Se transformă BMW într-un Netflix al industriei auto? Cum vrea să te facă să te abonezi la diverse funcții
Să pui BMW lângă Netflix în aceeași frază ar putea fi lipsit de sens, din moment ce-s două companii care activează în domenii total diferite. Numai că s-ar putea să aibă ceva în comun.
BMW, la fel ca ceilalți constructori auto, are de suferit de pe urma crizei generate de pandemia de coronavirus. Numai că se gândește un pic mai departe și vrea să revoluționeze un pic domeniul. Nu o face cu vreun model de ultimă generație sau tehnologii sofisticate.
Vrea să ofere anumite funcții de pe modelele sale doar sub formă de abonament. Te abonezi, să zicem, doar trei-patru luni la aerul condiționat – pentru că doar atât ai, teoretic, nevoie. La fel cu scaunele încălzite – plătești doar pentru lunile de iarnă.
Ideea de a veni cu diverse abonamente în industria auto, după modelul Netflix, nu e nouă. Dar BMW o reinterpretează puțin: nu pentru toată mașina, ci doar pentru anumite funcții.
BMW vrea microtranzacții, funcții pe bază de abonament
Constructorul bavarez își va extinde parteneriatul pe care-l are cu Apple și le oferă deja clienților diverse servicii digitale sau funcții care pot fi comandate prin plata online. Iar update-ul de software se face automat.
Dar BMW vrea să se ducă un pic mai departe. Pentru că vrea să ofere flexibilitate pentru perioadele în care clienții chiar vor acele funcții. Astfel, BMW le va permite clienților să facă microtranzacții și să se aboneze la anumite servicii și funcții doar pentru o anumită perioadă de timp, sub forma unui abonament.
Vor fi disponibile pe toate modelele care rulează sistemul Operating System 7, iar odată cu update-ul de soft, clienții vor vedea că anumite funcții nu vor fi disponibile automat, ci doar în urma plății unui abonament: printre funcții se numără încălzirea în scaune sau diverse alte funcții de asistență la volan.
Rămâne de văzut, însă, dacă strategia se va dovedi bună. Pe de-o parte, pentru clienți care cumpără modelele noi ar putea fi profitabil pentru că-și vor activa doar funcțiile de care au nevoie și pe care vor să le folosească. Pentru constructor, însă, reprezintă costuri mari. Înseamnă că fiecare mașină ieșită din fabrică trebuie să aibă integrate toate tehnologiile respective.
Adică să fie pregătite pentru momentul în care clientul se abonează la ceva. Din acest punct de vedere, echiparea tuturor mașinilor cu tehnologiile premium s-ar putea dovedi extrem de costisitoare. Și dacă veniturile din abonamente nu-s pe măsură, s-ar putea dovedi o strategie greșită.
Oricum ar fi, direcția pare clară. Modelul de business al Netflix (sau ceva asemănător) se duce și spre industria auto. Mai ales că sunt mai mulți constructori care testează programe prin care să le ofere clienților mașini pe bază de abonament. Ai inclusiv în România disponibile modele Volkswagen pe bază de abonament.